woensdag 10 januari 2007

Van astrologische analyses tot boze blikken van Prins Laurent...

Gisteren, dinsdag dus, was een hectische dag. Voor ons krantje op school kregen we de opdracht om een sfeerverslag te maken over het fraudeproces tegen Vaessen en tal van andere beklaagden in Hasselt. Mediacircus alom. Wie de Lombaardstraat voordien niet wist liggen zal er gisteren zeker achtergekomen zijn. Ikzelf was een van die onwetenden.

Ter plekke aangekomen begon de adrenaline te stromen. Twee studentes journalistiek die zich even gaan mengen tussen de echte pers. Welke student van dezelfde richting droomt hier niet van?
Het hek was helemaal van de dam toen we zelf geinterviewd werden. Domme vragen waren helaas de leidraad (gevolgd door soms nog dommere antwoorden) maar het ging nu eenmaal om een sfeerverslag op VTM. Een van de mindere gevolgen was natuurlijk dat er geknipt werd in onze quotes en dat de uiteindelijke nieuwsuitzending ons afschilderde als twee fanatieke Laurent fans looking for the best picture ever!! Daarenboven kwam ik ook nog eens hautain over. Bij deze wil ik dit dan ook ontkennen. Maar aan u om hierachter te komen.

Na het interview kwam er een oude vrouw bij ons staan omdat ze zich blijkbaar verbonden voelde met ons omdat ook zij geinterviewd werd. 'Ik ben ook geinterviewd en ik hou ook van astrologie.' Mooie link zou ik zo zeggen. Een hele astrologische analyse volgt. Groen bruine ogen zijn blijkbaar zeer slecht. Alles wat fout loopt... blame me! Een rode jas duidt op avontuur, enzoverder. Lachen, gieren, brullen.

Om verder te gaan met mijn Laurentstory...

Die foto werd ook uiteindelijk gemaakt. Daarna was het wachten geblazen, samen met de andere journalisten stonden we in de rij wachtend om de rechtzaal te mogen betreden. Helaas te weinig plaats bij de toeschouwers en tweemaal helaas wegens een gebrek aan perskaart :)
Uiteindelijk zijn we toch nog het gebouw binnengedrongen via de persruimte. Tweemaal buitengezet maar derde keer goede keer. De woorden 'opzij, de getuige gaat de zaal verlaten' waren hemels. Enkele minuten nadien kwam (jawel) Prins Laurent (diep diep diep in mij zit toch zo'n beetje een sensatiepersmens verscholen) buiten en enthousiast als we zijn wilden we hem fotograferen. Diens vriendelijke doch brutale begeleider gebood ons zeer lief dat dit niet mocht. Laurent himself bekeek ons verontwaardigd. Daar liep een gebroken man... Komt er van als ge gaat frauderen natuurlijk. Hoewel hem niets ten laste valt, slechts het stilzwijgen.
Maar om toch niet uit mijn rol van journalist te stappen moet ik objectief blijven. Hij staat nu eenmaal niet terecht.

We keerden weer terug naar die meute buiten maar dat werden we vlug beu. Hup weer naar die persruimte waar Marc Luypaerts en Noël Vaessen zich bevonden. Weer geprobeerd om foto's te nemen (we zouden beter moeten weten) maar we werden buiten gezet met de mooie woorden 'Als ik nu nog eens moet zeggen dat u hier geen foto's mag maken, laat ik u arresteren'. En weg waren we...
Maar uiteindelijk... de cel ingaan... dat zou pas een sfeerverslag geweest zijn :D


De foto's bij deze blog zijn gemaakt door klasgenoten van mij. Ik apprecieer het dus ten zeerste dat deze niet gebruikt worden!



Noël Vaessen, ex-adviseur Laurent, beklaagde










Marc Luypaerts, een beklaagde in de zaak






Sfeer...


2 opmerkingen:

Pieterjan zei

Ik mocht mee binnen "om naar het toilet te gaan" maar omdat ze u net gingen buitenzetten vloog ik ook mee :(.

Maar ik deel uw sensatie wel, de moeite om een dagje op te offeren.

PS: you were flirting with the camera(man?).

just me zei

een hele spannende ervaring zo te lezen :p
En er zelfs een hele tvster van geworden :D En geef maar toe u bent een Laurent-fan (stiekem toch :p)